Brev:
Kan næsten ikke komme af med afføring - 6 mdr.
9. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Kan næsten ikke komme af med afføring - 6 mdr.
Kære Helen,
Så er jeg her igen, jeg og min lille urolige pige :)
Hun bliver så stor, sidder selv nu i korte perioder, triller begge veje, snakker, gurgler, brokker sig, vil ha' fars mad, rejser sig allerede ved badekarskanten selv - hun er bare 6 måneder. Så der er stadig knald på og ikke megen tid til at være baby.
Vi har haft en lang lang periode med meget uro om natten, ja, egentlig har nætterne aldrig været gode. Vores pige er tit træt i løbet af dagen, hvilket medvirker til mere uro. Vi har haft hende hos zoneterapeut, kranio sakral og kiropraktor. Vi har holdt pause med D-dråberne, mælken.... Vi har brugt og bruger det meste af vores tid på at finde ud af HVORFOR hun sover så dårligt. Den sidste uge har hun vågnet med 45 minutters mellemrum indtil omkring midnat (fra kl 20) her er hun blevet ammet, nogle nætter kan hun ikke beroliges til at sove videre kl 22, hvor jeg så har ammet.. så har hun sovet til 01.30 cirka og efter en amning, været vågen indtil 4, hvorefter hun sover meget uroligt indtil kl 6 (senest!).
Hun har hyppige opvågninger også, hvor hun dog rimelig nemt kan sove videre, men jeg vågner jo og skal op og sidde (hun sover i en tremmeseng tilkoblet min side af sengen..Vi er bare så trætte, og ikke mindst af at vores lille pige er uoplagt og gnaven og fuld af indre uro. Det har hele tiden været et problem hos os. Der er ikke noget med hendes ører. Hun sover rigtig godt i dagtimerne, uden ophold eller hjælp.
Nu har hun så også fået meget hård mave og kan næsten ikke komme af med afføring, jeg holder hende ind over toilettet og det hjælper at hænge der i mine arme, så lykkedes det som regel, men jeg kan forestille mig at det også medvirker til uro, træthed osv... Hun får 3 hovedmåltider og frugt efter middagslur, bliver ammet inden hver lur stadig og drikker vand til maden og nu også lidt ind imellem, når vi tilbyder det for at hjælpe på maven. Det blev rigtig slemt efter vi begyndte med havregrød og speltgrød for et par dage siden, så nu prøver jeg med hirse..
Hun sover fra 9-10.30
frokost kl 11
ammes og puttes kl 13 cirka
sover til fra 13.30 - 15.30-16
frugt kl 16 og evt amning
bad efterfulgt af aftensmad mellem 17.30 og 18.30
Hun er lige begyndt at undvære lur fra 17.30 til 18, hvor jeg giver hende et bad i stedet for
ammes og puttes kl 19.30
I et stykke tid nu er hun vågnet mellem 5 og 6, ikke udhvilet, men meget gearet og helt umulig at få til ro. Til sidst kunne jeg ikke længere magte at berolige hende i de tidligere morgener, efter umulige nætter. Jeg ville bare give hende og mig selv ro (og hendes far og søster derhjemme) Så jeg begyndte at gå morgentur med barnevognen. Det hjalp en periode, hvor hun så sov en times tid mere. Men nu ligger hun bare vågen fra 6.30 til 7.15 cirka og sover så 15 minutter og vågner 7.30 hvor hun får grød. Så er hun bare ikke rigtig udhvilet og glad...
Skal jeg begynde bare at lade dagen starte kl 6??
Vi har snakket om at investere i en slyngevugge, da det eneste som kan berolige hende er at blive svøbt i dyne, eller pakket meget stramt i barnevognen - men er det okay i forhold til hendes alder? Det virker til at hun vækker sig selv, med spjæt og motorisk uro om natten nemlig og så græder hun fordi hun egentlig gerne vil sove.
Jeg går i seng hver aften kl 20, lige så snart hun er faldet i søvn, da jeg fungere ekstremt dårligt uden søvn. Føler mig hudløs, konfus, svimmel, virkelighedsfjern og irritabel og trist. Men jeg savner at have lidt tid med min kæreste om aftenen, og det ville hjælpe hvis jeg ikke skulle vækkes hver time natten igennem for at hjælpe mit barn til at sove.
Kan vi gøre noget for at lette fordøjelsen?
Hun er i forvejen aktiv, tumles med, får frisk luft osv.... ja, vi synes vi gør ALT for at gøre hende træt på en god måde.... men stadig denne indre uro hun hele tiden har haft... kan det betyde noget at hun blev født meget hurtigt (pressede hende ud på 12 minutter)?
Hvordan kan vi hjælpe hende til at finde mere ro?? Jeg rører hende meget og masserer hende, men hun kan aldrig rigtig finde ro til det. Hun har heller aldrig været et barn der kunne falde i søvn på fars mave eller ligge sig ind til min skulder. Hvorfor er hun så urolig?
Er det for tidligt vi har sløjfet den sene lur? Er det det hun reagere på? Vi gjorde det jo for at hun måske ville sove bedre om natten!
Jeg synes bare der er SÅ mange faktorer der muligvis spiller ind - kan du se noget jeg ikke kan? :-)
På forhånd tak!
Kærlig hilsen